מיקום: בשטח
גיל: שכבה ח'
אורך הקורס: 12 מפגשים
אורך מפגש: שעתיים אקדמיות
תדירות מפגשים: אחת לשבוע, כחלק משיעורי מדעים
גודל קבוצה: כיתה
1: צמוד לתכנית המדעים לכיתה ח'
2: כולל שלושה סיורי יום. התכנית בהובלת המאדמה, בהוראה פעילה של צוות המדעים
3: התכנית פועלת בין החגים לפסח בכל בתי הספר סימולטנית
רציונל
לחשוף את כלל התלמידים בכיתה ח' למגוון הביולוגי המקומי וחשיבותו, לטבע בעמק יזרעאל, לעולם המדע האזרחי, לiNaturalist, להשפעת האדם על הסביבה וכל זה בעזרת חווית פליאה ייחודית לטבע היפה והמיוחד שקרוב לביתם על מנת "לפתוח להם את העיניים" שיגרום להם לחיבור חיובי כלפי הסביבה הטבעית שבסופו של דבר יעורר בהם את המוטיבציה לשמור על הטבע שקרוב לביתם.
עקרונות הפעלה
בשכבת ח' התכנית תופעל בצורה שכבתית לכלל התלמידים בשלושת התיכונים הגדולים בעמק יזרעאל כחלק משיעורי מדעים.
תכנית ח' תקרה בין חנוכה לפסח בתשפ"ד, ותופעל כ-12 מפגשים ברצף, כאשר שלושה מתוכם הם סיורים ויום שיא אחד להצגת התוצרים של התלמידים מהתוכנית (פעילויות אקטיביסטיות לשמירה על הסביבה).
כל צוותי המדעים של כיתות ח' בעמק יזרעאל יעברו השתלמות לקראת תחילת התוכנית.
סילבוס התכנית לפי מפגשים
מושגים מרכזיים: מגוון מינים וחשיבותו, שירותי המערכת האקולוגית, משאבי טבע (כגון: דגה, יערות, צמחי מרפא), תהליכים לדוגמה: טיהור אוויר, טיהור מים, יצירת קרקע. מגוון בתי גידול וחשיבות
היבט ערכי-מוסרי: זכות הקיום לכל ייצור
הכרות עם התכנית, מגוון מינים שירותי המערכת האקולוגית
#1: מגוון מינים ושירותי המערכת האקולוגית
אורך: שעתיים
מושגים מרכזיים: מדע אזרחי, iNaturalist כפלטפורמה למדע אזרחי
הבנה של החשיבות של מדע אזרחי וההשפעה העצומה שלו. היכרות עם הiNaturalist לקראת סיור ראשון.
#2: מדע אזרחי ואפליקציית iNaturalist
אורך: שעתיים
הסיור הראשון מתמקד בהכרת המגוון הביולוגי הגדול בעמק יזרעאל: יונקים, עופות, זוחלים, דו-חיים, חסרי חוליות, פטריות וצמחים תוך כדי שימוש בiNaturalist לתיעוד המגוון הביולוגי בבית הגידול . יושם דגש בשטח גם על שירותי המערכת האקולוגית.
#3: סיור ראשון
אורך: חמש שעות
מושגים מרכזיים: רמות ארגון: יצור (אורגניזם), אוכלוסייה, בית גידול; הסביבה כמספקת צרכים חיוניים לקיום יצורים: גורמים א-ביוטיים וביוטיים, השפעת גורמים א-ביוטיים על גורמים ביוטיים, השפעת גורמים ביוטיים על גורמים אביוטיים
יצירת מצגת שיתופית של כל המינים שתיעדנו בiNaturalist בסיור הראשון
גורמים א-ביוטיים וביוטיים, מאפייני בתי הגידול השונים
#4: עיבוד הנתונים מהסיור
אורך: שעתיים
מושגים מרכזיים: התאמת צמחים ובעלי חיים לסביבתם, יחסי גומלין בין יצורים, ואקולוגיה של אוכלוסיות
יחסי גומלין, מארג המזון, ואקולוגיה של אוכלוסיות.
#5: קשרים באקולוגיה
אורך: שעתיים
הסיור השני בסדרה יתמקד במדידת תנאים א-ביוטיים וביוטיים, מאפייני בתי הגידול השונים,
יחסי גומלין ומארג המזון - תוך כדי תיעוד המגוון הביולוגי בבבית הגידול בעזרת הiNaturalist.
#6: סיור שני
אורך: חמש שעות
מושגים מרכזיים: עיבוד נתונים, ביוטי/ א-ביוטי, מארג המזון, יחסי גומלין
הכנת מפת השפעת התנאים הביוטיים והא-ביוטיים, הכנת מפת מארג מזון ומפת יחסי גומלין של כל האורגניזמים והתנאים שמצאנו.
#7: עיבוד נתונים מהסיור
אורך: שעתיים
מושגים מרכזיים: השפעת האדם על יחסי גומלין בין יצורים בסביבה והתמודדותו עם ההשלכות, דרכים לצמצום הפגיעה בסביבה בהלימה לעקרונות הקיימות
השפעת האדם על מערכות אקולוגיות ודרכים לצמצום הפגיעה
#8: השפעת האדם על הסביבה
אורך: שעתיים
הסיור השלישי בסדנא יתמקד בהשפעת האדם על מערכות אקולוגיות שונות וכיצד ניתן לצמצם
את הפגיעת האדם בשטח תוך כדי תיעוד המגוון הביולוגי בבבית הגידול בעזרת הiNaturalist
#9: סיור שלישי
אורך: חמש שעות
מושגים מרכזיים: עיבוד נתונים, אקטיביזם מקומי וגלובלי ויכולתו להשפיע
עיבוד הנתונים שנאספו בסיור השלישי, הסקת מסקנות והכנת פעילויות אקטיביסטיות של התלמידים לשמירה על המגוון הביולוגי בעמק יזרעאלי
#10: עיבוד הנתונים מהסיור
אורך: שעתיים
מושגים מרכזיים: עיבוד נתונים, אקטיביזם מקומי וגלובלי ויכולתו להשפיע
עבודה הצגת המגוון הביולוגי שנמצא בשלושה בתי גידול "רגישים" בעמק.
הכנת פעילויות אקטיביסטיות וסיכום התהליך
#11: עבודה על פעילות אקטיביסטית
אורך: שעתיים
אירוע שיא בו התלמידים יציגו את הפעילויות האקטיביסטיות שהם הכינו (נציגים נבחרים מכל כיתה? או כלל התלמידים?)
#12: במועצה
אורך: שעתיים
* כל סיור יתמקד בבית גידול אחר בעמק יזרעאל שחשוב לנטר את המגוון הביולוגי שנמצא בו.
** התכנית הינה תשתית לשינויים ותוספות לאורך תקופת הכשרת המורות והפעלת התוכנית.