האם שרשרת ומארג המזון זה אותו הדבר?
או שאילו שני דברים שונים?
ומה הקשר של פוטוסינתזה אליהם?
כנסו לסרטון וגלו...
אולי סתם בילבתי לכם את המוח וצמחים בכלל לא פולטים חמצן בתהליך הפוטוסינתזה?
אז בוא נעשה ניסוי שיוכיח אם אני דובר אמת אמת סתם מדבר שטויות...
אז מי אוכל את מי במארג המזון?
ומה הקשר בין כל האורגניזמים?
האם אפשר לסדר את האורגניזמים המארג המזון לפי קבוצות?
כל זאת ועוד תגלו בסרטון...
כמה מינים יש באגם קטן בארה"ב? וכמה קשרים יש ביניהם?
מי הרמה הטרופית הכי גדולה מבחינת משקל?
מי הרמה הטרופית הכי קטנה במשקל?
רוצים לדעת - צפו בסרטון...
התחלקו לזוגות והיכנסו לקישור הבא ותתאימו כל מין של בע"ח למיקום שלו בשרשרת המזון - כל שלב שתצליחו תעלו לשלב הבא - כל שלב שתעלו נהיה קשה יותר:
https://www.sheppardsoftware.com/science/animals/games/food-chain/
צפו בסרטון...
לאחר מכן, היכנסו לקישור הבא ותלחצו על הפעל בדוגמה הראשונה שמופיעה במעלה הדף של מארג המזון. כך תוכלו לראות איך האוכלוסיות השונות של הבע"ח קטנות וגדלות בתגובה לירידות ולעליות של האורגניזמים שמהם הם ניזונים.
לאחר מכן ענו על שלושת השאלות שמופיעות בקישור:
https://lo.cet.ac.il/player/?document=bdfd98d0-c836-4585-8407-3356fd3dc142&language=he
מה יקרה עם נוציא רק מין אחד ממארג המזון?
האם מין אחד מתוך מאות מינים שנכחד יכול להשפיע על כל מארג המזון?
רוצים לדעת? צפו בסרטון.
היכנסו ל Inaturalist ישראל וביחרו מין אחד מכל רמה טרופית (יצרנים, צמחוניים, צרכנים ראשוניים וטורפי על).
היכנסו לקישור הבא שם תיכנסו לטבלה של הקבוצה שם מופיעה לכם דוגמה אחת לאיך צריך לבצע את המשימה הזו. תכתבו בטבלה בכל רמה טרופית מי המין שבחרתם.
ואז תבחרו אורגניזם אחד מתוך כל המינים שבחרתם והסבירו אם הוא היה נעלם ממארג המזון שיצרתם - איך זה היה משפיע על כל שאר מארג המזון?
כל קבוצה של ילדים שתבצע את המשימה שלה כמו שצריך, תזכה ב 6 נק' - אז ככיתה אתם יכולים להגיע ל 60 נק' מהמשימה הזו! קדימה - צאו לדרך!
https://drive.google.com/drive/folders/1XvYPBO0GrlwmuvbSMWx3lB9R49SqjEOd?usp=sharing
אילו עדויות נשארות לנו בשטח מטריפה שטורף טרף?
על צניפה שמעתם פעם?
חשוב מאד! - כנסו לסרטון ותגלו כהכנה לסיור הבא שלנו...
יחסי גומלין הם השפעות הדדיות שמתקיימות בין אורגניזמים שונים בבית גידול.
ליחסי גומלין השפעה קירטית על הדינמיקה של גודלן של אוכלוסיות של אורגניזמים ועל תפקודיהן בבתי הגידול השונים.
רוצים ללמוד אילו סוגי יחסי גומלין יש ואילו השפעות משמעותיות יש להן?
כנסו לסרטון ותגלו...
היכנסו לInaturalist ישראל במחשב. היכנסו לקישור הבא שם תיכנסו לטבלה של הקבוצה שלכם. שם מופיעה לכם דוגמה אחת לאיך צריך לבצע את המשימה הזו.
לאחר מכן, שכל קבוצה תבחר אורגניזמים שונים ותציג דוגמה אחת לכל סוג של יחסי גומלין שלמדנו עליו: תחרות, טריפה, וסימביוזה: הדדיות, טפילות וקומנסליזם.
כל קבוצה של ילדים שתבצע את המשימה שלה כמו שצריך, תזכה ב 2 נק' - יש 5 סוגים של יחסי גומלין - אז ככיתה אתם יכולים להגיע ל 10 נק' מהמשימה הזו!
https://drive.google.com/drive/folders/1XvYPBO0GrlwmuvbSMWx3lB9R49SqjEOd?usp=sharing
שמעתם פעם על אורגניזם בשם חזזית? יש לכם מושג ממה הוא מורכב ואיך הוא מתקיים?
על עפץ שמעתם פעם? ומה זה הדבר הזה בכלל?
היכנסו לסרטון ותלמדו - חשוב מאד לקראת הסיור!
מי שיכיר את הדברים טוב בסיור, לקבוצה שלו יהיה סיכוי לזכות ביותר נקודות...
לסיכום שיעור 5 - היום למדנו על מארג המזון ויחסי גומלין ועל דוגמאות שממחישות אותן שנפגוש בשטח. נתראה בשטח בסיור הבא!